Controller Institut

Komplexní školení pro
finance a controlling
První a jediní v ČR
Více

Byli jsme u toho - EDU CAMP 2018

Byli jsme u toho - EDU CAMP 2018
Olga Cechlová | Česká asociace pro finanční řízení23.2.2018
17. ledna 2018 se uskutečnil první EduCamp IGC (International Group of Controlling), pořádaný rakouským Controller Institutem. Využili jsme tuto příležitost hovořit o nejnovějších trendech ve vzdělávání v controllingu a financích. Digitalizace totiž významně mění nejen náš pracovní svět, ale i možnosti a požadavky na vzdělávání.

17. ledna 2018 se uskutečnil první EduCamp IGC (International Group of Controlling), pořádaný rakouským Controller Institutem. Využili jsme tuto příležitost hovořit o nejnovějších trendech ve vzdělávání v controllingu a financích. Digitalizace totiž významně mění nejen náš pracovní svět, ale i možnosti a požadavky na vzdělávání.
Důraz byl kladen na "učení se v organizacích v digitálním věku". Firmy stojí před výzvou přenášet megatrendy digitalizace, globalizace a znalostního managementu na podnikové vzdělávání již několik let. Striktní učební osnovy a výuka vedoucích pracovníků již nejsou nejmodernější. Znalost byla nahrazena kompetencemi, přičemž kompetence jsou jasně odlišeny vývojem chování, zatímco znalosti zůstávají čistým know-how. Rita Niedermayr představila zdůraznila také potřebu neformálního učení pro firmy. Model 70:20:10 je již zakotven jako koncept v mysli rozhodovacích činitelů a zaměstnanců HR. Firmy však mají ještě dlouhou cestu k tomu, aby je uvedly do praxe.


Podnikové učení čelí novým výzvám
V první přednášce EduCamp prof. Joachim Niemeier (čestný profesor na Stuttgartské univerzitě) se zaměřil na kulturu učení. Vzhledem k postupující digitalizaci se svět učení mění od základů. Podle profesora Niemeiera jsou digitální dovednosti jasně v popředí jak z hlediska učení, tak ze světa práce. Ve své prezentaci nejprve představil status quo podnikového učení. Pouze 56% německých společností zakotvilo předávání znalostí ve své firemní strategii. Vzdělávání je často (stále) vnímáno jako náklad pro firmy. Proto je ještě důležitější uvažovat o vzdělávání jako o nedílné součásti každodenní práce.
Identifikoval pět úkolů pro zavedení moderní architektury podnikového učení:
1. Strategie
2. Pracovní kontext
3. Vzdělávací prostředí
4. Kompetence pro odborníky v oblasti L & D
5. Formáty a metody učení.

Jak digitální technologie mění vzdělávání dospělých
Další vstup byl od odborníka na digitální učení Davida Röthlera. Podle jeho názoru se učení stává více participativním díky nejnovějším technologiím digitalizace. Přítomnost ve třídě není podle jeho názoru nutná a je zastaralá. Studenti by si předem měli nastudovat podklady a na semináři se bude diskutovat a analyzovat. Četné nástroje tak mohou podporovat proces učení.

Case study - A1 Telekom Austria
Vedoucí controllingu Helmut Hotter představil Controlling Learning Transformation. Při jeho slovech mnozí z nás s úžasem sledovali, jak promyšlený už nyní mají systém a o kterém tvrdí, že je teprve ne začátku. A1 Telekom Austria zakotvila ve své základní strategii "Empowering Digital Life"- architekturu digitálního učení. Používají moderní nástroje jako Saba, Webexgrape, Blinkist, Coursera, nebo Udemy. Pro všechny zaměstnance v controllingu mají jednotnou strategii podle toho, jak moc je dané téma relevantní pro každého zaměstnance. Mají tyto úrovně: Plavání - Šnorchlování - Potápění, podle toho, jak je kdo „ponořen".
Odpoledne mohli účastníci EduCampu vyzkoušet nové metody výuky samotně a využít je v paralelních dílnách.
Prožili jsme inspirativní den a víme, že nás čeká hodně práce, protože digitalizace mění každý obor, vzdělávání nevyjímaje.

 

zpět na všechny články
Olga Cechlová | Česká asociace pro finanční řízení
Má za sebou dlouholeté zkušenosti z oblasti vzdělávání dospělých, ve které se pohybuje již od roku 1997. Začínala jako pedagog (se zaměřením na výuku matematiky a programování) na střední průmyslové škole. Po té se začala věnovat vzdělávání dospělých. Ve společnosti Capital Consulting měla na starosti vzdělávací aktivity pro zaměstnance investičních společností a fondů. V Controller Institutu působí od roku 1999 a postupně zastávala pozice projektového manažera, manažerky vzdělávání, prokuristky až na současnou pozici jednatelky, kterou vykonává od roku 2003. V roce 2010 stála při zrodu České asociace pro finanční řízení, kde je členkou Řídícího výboru a zaměřuje se zejména na podporu a rozvoj kariérních cest v rámci finančních oddělení podniků.

Další články

Také už se těšíte na svátek všech controllerů? Na letošní Controllingové fórum Vás v následujícím videu zvou: moderátor fóra Jirka Kuchyňa a Tomáš Nekvapil z Controller Institutu.
26 řečníků ze 13 partnerských firem České asociace pro finanční řízení (CAFIN) se přišlo podělit o novinky, které mohou finančním oddělením a controllingu nabídnout pro zefektivnění jejich práce. Více než 150 účastníků se přišlo inspirovat, aby jejich firmy nepropásly zcela nové trendy, které do řízení financí přicházejí. Moderace konference se již tradičně ujal Ota Novotný z Fakulty informatiky a statistiky při VŠE v Praze. V příspěvcích všech vystupujících se odrážela revoluční myšlenka „Svět se mění" a nejednou byla i vyslovena.
Není pochyb o tom, že dobrý controller musí mít perfektní znalost v oblasti managementu nákladů a ziskovosti. Další klíčovou kompetencí pro výkon této pozice je plánování a forecasting. To jsou kompetence odborné. Jsou samozřejmě velmi důležité, ale odbornost sama o sobě nestačí.
Průzkumu České asociace pro finanční řízení se zúčastnilo 90 respondentů, převážně manažerů z controllingových a finančních útvarů. Podělili se s námi o informace, jak a kde ukládají a sdílejí dokumenty nebo jaké operační programy užívají nejčastěji. 

Kontaktní údaje:

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací.

nahoru
Controller Institut, Contrast Consulting Praha, spol. s r.o.
Vladimírova 12, 140 00 Praha 4
Telefonní spojení: +420 224 314 410
Email: info@controlling.cz

IČ: 62912348
DIČ: CZ62912348

© 2017 Controller Institut