Byli jsme u toho - EDU CAMP 2018
17. ledna 2018 se uskutečnil první EduCamp IGC (International Group of Controlling), pořádaný rakouským Controller Institutem. Využili jsme tuto příležitost hovořit o nejnovějších trendech ve vzdělávání v controllingu a financích. Digitalizace totiž významně mění nejen náš pracovní svět, ale i možnosti a požadavky na vzdělávání.
Důraz byl kladen na "učení se v organizacích v digitálním věku". Firmy stojí před výzvou přenášet megatrendy digitalizace, globalizace a znalostního managementu na podnikové vzdělávání již několik let. Striktní učební osnovy a výuka vedoucích pracovníků již nejsou nejmodernější. Znalost byla nahrazena kompetencemi, přičemž kompetence jsou jasně odlišeny vývojem chování, zatímco znalosti zůstávají čistým know-how. Rita Niedermayr představila zdůraznila také potřebu neformálního učení pro firmy. Model 70:20:10 je již zakotven jako koncept v mysli rozhodovacích činitelů a zaměstnanců HR. Firmy však mají ještě dlouhou cestu k tomu, aby je uvedly do praxe.
Podnikové učení čelí novým výzvám
V první přednášce EduCamp prof. Joachim Niemeier (čestný profesor na Stuttgartské univerzitě) se zaměřil na kulturu učení. Vzhledem k postupující digitalizaci se svět učení mění od základů. Podle profesora Niemeiera jsou digitální dovednosti jasně v popředí jak z hlediska učení, tak ze světa práce. Ve své prezentaci nejprve představil status quo podnikového učení. Pouze 56% německých společností zakotvilo předávání znalostí ve své firemní strategii. Vzdělávání je často (stále) vnímáno jako náklad pro firmy. Proto je ještě důležitější uvažovat o vzdělávání jako o nedílné součásti každodenní práce.
Identifikoval pět úkolů pro zavedení moderní architektury podnikového učení:
1. Strategie
2. Pracovní kontext
3. Vzdělávací prostředí
4. Kompetence pro odborníky v oblasti L & D
5. Formáty a metody učení.
Jak digitální technologie mění vzdělávání dospělých
Další vstup byl od odborníka na digitální učení Davida Röthlera. Podle jeho názoru se učení stává více participativním díky nejnovějším technologiím digitalizace. Přítomnost ve třídě není podle jeho názoru nutná a je zastaralá. Studenti by si předem měli nastudovat podklady a na semináři se bude diskutovat a analyzovat. Četné nástroje tak mohou podporovat proces učení.
Case study - A1 Telekom Austria
Vedoucí controllingu Helmut Hotter představil Controlling Learning Transformation. Při jeho slovech mnozí z nás s úžasem sledovali, jak promyšlený už nyní mají systém a o kterém tvrdí, že je teprve ne začátku. A1 Telekom Austria zakotvila ve své základní strategii "Empowering Digital Life"- architekturu digitálního učení. Používají moderní nástroje jako Saba, Webexgrape, Blinkist, Coursera, nebo Udemy. Pro všechny zaměstnance v controllingu mají jednotnou strategii podle toho, jak moc je dané téma relevantní pro každého zaměstnance. Mají tyto úrovně: Plavání - Šnorchlování - Potápění, podle toho, jak je kdo „ponořen".
Odpoledne mohli účastníci EduCampu vyzkoušet nové metody výuky samotně a využít je v paralelních dílnách.
Prožili jsme inspirativní den a víme, že nás čeká hodně práce, protože digitalizace mění každý obor, vzdělávání nevyjímaje.