Controller již dávno není stroj na reporty
Roli hlasitých předkapel plnily praktické workshopy s následujícími tématy:
- dashboardy, které to řeknou za Vás (INEKON Systems)
- polemika nad vztahem účetních dat a hodnoty firmy (Controller Institut)
- centrální mozek aneb jak (nejen) nakládat ve firmě s tím nejdůležitějším - informacemi (SITEWELL)
Finanční ředitelé firem Česká televize (David Břinčil), Lindab (Vladimír Rada), John Crane (Stanislav Hájek) a CreativeDock Holding (Jiří Kuchyňa - celým fórem přísně, avšak spravedlivě, prováděl) diskutovali nad rolí včerejšího, dnešního a budoucího controllera s následujícím závěrem. Těžiště práce se rychle posouvá od počítání k předávání myšlenek, od dat k informacím a od popisu minulosti k predikci budoucnosti.
Manažerský reporting je královská disciplína
Toť shrnutí letitých zkušeností odborníků z AAA Auto, TRCZ a CreativeDock (Zuzana Hlaváčová, Tomáš Jirásek, Miroslav Esser a Aleš Machander). Je totiž třeba integrovat jasnou komunikaci a znalost hodnoty zákazníků z hlediska nákladů i výnosů. Dále neustále hledat úspory, které nepoškodí obchod, i další ziskové příležitosti. To vše rychle a přehledně.
Nejen prací živ je člověk
Finanční ředitel (i controller) je také člověk a tak následoval neformální program v rytmu bubnů s vůní rumu.
Mnohaleté zkušenosti v silně koncentrované formě smíchal profesor Bohumil Král z VŠE s předsedou dozorčí rady České asociace pro finanční řízení Tomášem Nekvapilem. Poukázali na líbivou, avšak zrádnou praxi ve stylu "snadno a rychle", omezení pohledu na zisk přes ukazatel EBITDA či upozadění rozvahy ve prospěch výsledovky.
Plán je grunt a čas jsou peníze
Nutné je plánovat a znát dopředu náklady a spodní ceny (cenotvorba je dalším polem působnosti) s rozpadem na produkty. Plán není komplikovaným produktem finančního oddělení, ale průhledným výsledkem diskuze a shody napříč celou firmou. Čas odborníků ve finančním řízení je vzácnou komoditou. Správně vychovaný controller rozumí byznysu, je dobrým psychologem a hlídá celkový obraz firmy. Cení se nadhled, předvídavost, proaktivita, odvaha, tah na bránu i cit pro detail. Orientuje se na budoucnost, data je tedy třeba sbírat a interpretovat ideálně v reálném čase. To dokazují cenné poznatky z firem napříč ekonomikou (MEA Service - Hana Soukupová, KUKA Automation ČR - Lucie Fricker, Sberbank - Martin Breyl, Dotykačka - Vladimír Sirotek, Controller Institut - Ladislav Profota).
Celá akce se nesla v neformálním a svižném duchu. Nyní nastává relativně krátký, jednoletý prostor zavést poznatky do praxe a za rok se opět setkat na stejném místě, ideálně v širším plénu nad starými, staronovými i novými tématy v životě controllera a finančního ředitele.
Jiří ZAJÍČEK
Senior Controller, ČSOB Penzijní společnost, a. s., člen skupiny ČSOB a také účastník 21. Controllingového fóra