Vše začíná nákupem. Jak se postarat o to, aby byl předností Vaší firmy?
Jaká jsou aktuální témata probíraná českými nákupčími?
Tématem číslo jedna jsou jednoznačně očekávané ukončení intervencí České národní banky. Nákupčí po celé republice se na ně připravují a tvoří postupy, jakým způsobem jednat s dodavateli, až konec přijde. „Všichni víme, že to přijde. Otázkou je kdy.“ Zaznělo z úst Michala Šebka, ředitele nákupu Motor Jikov a moderátora celé konference
Druhým velkým tématem, řešeným zejména v oboru automotive, jsou nové standardy IATF 16949:2016. Nákupčí se na konferenci nechali slyšet, že zatím příliš neví, jak si nové IATF vykládat. Jsou si však jistí, že se novými standardy nákup od dodavatelů zkomplikuje.
Jak z party nákupčích vybudovat dream team?
„Alfou a omegou je tým samotný,“ vyjádřil se k tématu David Toms z Linetu, který nakupují 5 – 6 tisíc položek od 250 dodavatelů. V společnosti vyrábějící lůžka pro zdravotnictví se klade důraz na pozitivní charakter nákupčích a ambiciózní povahy. Co se týče příjemného prostředí přímo v kancelářích, nebránil se Toms ani troše recese. „Pojďme si vymalovat kanceláře, řekl jsem. A oni si odsouhlasili takovou růžovo-hnědou barvu.“
„Je třeba ohodnotit i snahu, aby hodnocení výkonu nebylo pro nákupčí demotivační.“
V Linetu jsou nákupčí motivováni na základě cílů. Klíčové je dosáhnout úspor, kvality dodávek a jejich včasnosti. „Úspory a kvalita mají přitom podobou váhu,“ doplnil Toms. Výkonová složka mzdy přitom tvoří 20 – 30 %. „Polovinu výkonové složky přitom tvoří ukazatele plnění svěřených úkolu. Je třeba ohodnotit i snahu, aby hodnocení výkonu nebylo pro nákupčí demotivační.“ Za pravdu dal Tomsovi i Pánek z Budějovického Budvaru. „U nás jsou nákupčí hodnoceni tvrdými i soft ukazateli, které jsou orientovány projektově.“
Účastníky konference zajímalo, jak Toms řeší problém s nákupčími, kteří si nárokují procenta z ušetřených financí. „Mou první reakcí je, že není problém. Ať si založí konzultantskou firmu,“ odpověděl Toms účastníkům.
Jaká jsou úzká místa řízení dodavatelů v českých firmách?
Inna Nebylicyna řešila po nástupu do strojírenské firmy Rexnord problém s nedostatečným řízením dodavatelů. Nákupčí firmy měli postupy, jak jednat s dodavateli při zvýšení cen. „Řízení dodavatelů znamená předvídání růstu cen a řešení problémů s předstihem.“ Uvedla Nebylicyna, která ve firmě zavedla odpovídající řízení dodavatelů. „Firma má občas pocit, že nemusí řídit dodavatele, že to končí přebráním faktury. Tím to ale přece začíná.“ Doplnil účastníky moderátor celé diskuze Bronislav Pánek z Profitany.
„Firma má občas pocit, že nemusí řídit dodavatele, že to končí přebráním faktury.“
Barbora Konšalová, která v současné době působí ve Spolku pro chemickou a hutní výrobu, sdělila své špatné zkušenosti s hodnocením dodavatelů, které je pro firmy s certifikací ISO 9001, povinné. „Je to často jen papír pro papír.“
Martin Houška přidal do diskuze jiný aspekt řízení dodavatelů, se kterým se ve firmě potýká. V Czech Airlines Technics je nemyslitelné, aby na straně dodavatele figurovala nějaká spřízněná osoba. „Abychom tomu předešli, nakupujeme celé databáze kontaktů.“
Kdy zvolit „Make“ a kdy „Buy“?
Zatímco herci se ptají, zda „být či nebýt,“ pro nákupčí je obligátní otázkou, zda make anebo buy. Pavel Pánek si připravil case study z Budějovického Budvaru. Dopravu se Budvar rozhodl provozovat sám. „Jedeme s dodávkami piva a zpět se vracíme s prázdnými lahvemi.“ Vlastní provoz dopravy vygeneroval podle Pánka úsporu 7 – 10 %. „Velkou výhodou také bylo, že know how zůstalo v pivovaru.“
Oproti tomu sanitaci má pivovar na klíč singlesourcingem. Řešení ušetřilo pivovaru pěkných 25 %. Účastníky řešení zaujalo a podivily se, že pivovaru nevadí odliv know how. „Proti tomu bojujeme. Dodavatelská firma nám poskytuje pravidelně školení.“ Vysvětlil Pánek.
Jiří Trousil z Madety uvedl důležitý aspekt, který pomáhá dilema rozhodnout. Pokud je činnost strategicky důležitá, není vhodné outsourcovat. Michal Šebek z Motor Jikov však uvedl, že důvod pro outsourcing významnějších činností firmy existuje. A to když je potřeba vyměnit zastaralá zařízení a tak chybí dostatečná výrobní plocha. Pánek z Budvaru zmínil, že nemá smysl lpět na vlastním zajištění činností za každou cenu. „Když to nedělám dobře, tak to dělat nebudu.“
Účastníci zmiňovali, že i když podnik činnost ourtsourcuje, stejně musí vyčlenit lidi, které budou dodavatele kontrolovat.
„Dáte ven výkon, ale řízení je stejně na vás.“
Tomáš Koutek z KRC zmínil další nevýhodu outsourcingu a zeptal se svých kolegů, co se zaměstnanci v případě, že se firma rozhodne svou aktivitu outsourcovat? Jan Kaprhál ze Smurfitu uvedl, že má zkušenosti se situací, kdy dodavatel zaměstnal pracovníky, které činnosti prováděli, když činnost byla v kompetenci firmy. Jiným řešením ze své praxe přispěl Michal Šebek z Motor Jikov: „zaměstnanec odešel a dodával firmě.“
Na diskuzi o Make or Buy navazovaly case studies o nákupu energie a komodit (zejména hliníku) na evropských burzách.
Co o konferenci řekli účastníci? „Líbily se mi příklady z praxe, zaujaly mě pohledy na outsourcing.“ „Líbila se mi organizace a rozdělení do menších diskusních skupin – diskuse byly pro mě nejpřínosnější.“ Účastníci nejlépe hodnotili vystoupení pana Tomse z Linet.
Ivana Dvořáková,
Specialistka marketingu,
Controller Institut