CoroKrize: finanční ředitel a) hasí b) plánuje nejhorší, doufá v nejlepší c) vnímá i příležitosti?

CoroKrize: finanční ředitel a) hasí b) plánuje nejhorší, doufá v nejlepší c) vnímá i příležitosti?
Jiří Zajíček28.4.2020
V pondělí 20. dubna 2020 proběhla v aseptických prostorách firmy s aktuální tržní kapitalizací 1 328 000 milionů amerických dolarů diskuze, v níž jsme nahlédli hluboko pod roucho myšlenek finančního řízení „v časech cholery".

Role Alexandra Hemaly a především Václava Moravce se zhostil s nyní, tolik potřebným, klidem Angličana Tomáš Nekvapil, t. č. též finanční kapitán kolínských tiskáren Colognia press. V 15:03 byla překročena kóta padesáti účastníků s dalším následným růstem ke stovce. Do diskuze se zapojili především tři níže uvedení kapitáni

Co chápeme jako pilíře akutní zónové i osobní obrany?

„Nejdříve hasíme požár", nepřekvapuje Stanislav Beránek, CFO Lagardere Travel Retail. Jde o cashflow, které na plusové straně ze severu i jihu takřka vyschlo. Pak přemýšlíme, co bude dál. Jednatel firmy Trima Ladislav Hovorka připomíná, že hlavní je okamžitě zajistit zdraví jejich zaměstnanců.

Pomůže „svaz"?

Přístup k financování ve formě garancí a úvěrů zatím chybí. Pomoc je potřeba například v maloobchodě, který je uzavřený. Ideál: Velmi rychlá pomoc, časově omezená, bez vysvětlování. Realita slovy učícího se klasika: damage to speak. Druhým, nepatřičným, extrémem by bylo udržování neefektivity (již dříve neživotaschopných firem) při životě.
Petr Červenka, CFO kroměřížské firmy PLASTIKA jako správný kapitán burcuje: „Věřme sami sobě. Pojďme tomu dát maximum. Musíme vědět, co řídíme, jaké máme zdroje a jaké možnosti."

Taktika a dočasní sponzoři

Další myšlenky? Na banky moc nespoléhat, špatně se čerpá revolving oproti neexistujícím pohledávkám. Zvážit lze i externího investora, dluhopisy.
Obvykle platí, že správná suma peněz na účtu je nula a pracuje pan Cashpooling.
Nyní Je skoro nemožné plánovat. Tomáš Nekvapil přemýšlí následovně: „Připravme firmu na nejhorší a věřme tomu, že to nebude tak zlé." Přestože mediální zpravodajové se předháněli v černých a černějších scénářích.

Ochutnávka dalších tezí?

• Podnikání je svým způsobem o víře, že to dopadne dobře.
• Krizí se musí člověk proinvestovat. Teď je nejlepší doba začít vyvíjet i R&D aktivity a cílovat na generační skok v zařízeních.
• Na trhu práce se objeví dobří lidé. U každého zaměstnance si lze spočítat payback. Vážíme si nejlepších pracovníků ve firmě.
• Ukázal se význam celosvětového propojení hospodářství.
• Budoucnost odmění „s pákou" umění poučit se.
• Ne kvapným líbivým výrokům

Autor: Jiří Zajíček, CFA, CIPM
Finanční controller-senior
ČSOB PS - Finance and Reporting
ČSOB Penzijní společnost, a. s., člen skupiny ČSOB

zpět na všechny články

Další články

Ve světě personalistiky jsme byli dlouho zvyklí spoléhat především na intuici, zkušenost a mezilidské vztahy. Dávno jsme ale vstoupili do éry, kdy vedle lidí hrají klíčovou roli i data. A právě v této symbióze mezi lidským faktorem a datovou analýzou leží budoucnost moderního HR.
Controlling a firemní finance bývají často spojovány s exaktností, strukturou a jasnými pravidly. Ale co když právě měkké dovednosti rozhodují o tom, jestli controller nebo finanční analytik bude v týmu skutečně fungovat – a hlavně, jestli bude slyšet?
Začátkem října proběhla konference Efektivní nákup, na které se sešlo téměř 60 šéfů nákupu napříč všemi možnými odvětvími. Témata byla různá, ale téměř všechny spojovalo jedno společné - technologický pokrok a jak se s ním vypořádat.
Vedením kurzů zaměřených na finanční znalosti nefinančních manažerů se zabývám již bezmála dvacet let. Za tu dobu se proměnil nejen jejich obsah, průběžně přizpůsobovaný potřebám globální ekonomiky, více, než kdy předtím propojené a méně předvídatelné. Mění se i potřeby účastníků, dříve jednoduše shrnutelné výrazem „potřebujete to sami, abyste rozuměli reportům z finanční oblasti“. Stále častější je vyjádření opačné potřeby, tedy „firma potřebuje, aby finanční manažeři porozuměli vám“.
nahoru